Archief van het Nijmeegs Stadstheater

Logboek

 

Vanuit Theater Amsterdam, waar ik toen speelde en te advies van Theo kreeg om met kinderen te beginnen,, "meisje als je met kinderen begint, kun je straks alles", kreeg ik zelf het idee om een cursus kindertoneel op te gaan starten en heb me bij Tandem aangemeld, waar ik in gesprek kwam met Rob Aalders om dit idee uit te werken en op te zetten onder begeleiding en coaching van Rob.

Vrijdag 20 Januari 1994

Vandaag is de open les van toneel. Er zijn 140 folders gedrukt via Tandem. Het ontwerp had ik al in m'n hoofd. Een optocht met kinderen waren naar Het Oude Weeshuis voor hun toneellessen. Rob heeft me hierbij geadviseerd, hoe ik de indeling moest maken op de folder, waar en hoeveel ik er mocht drukken en de leukste tekening erbij uitgezocht. Verder hebben Ebru en ik een opsomming gemaakt, wat er zoal in de folder moet komen. Ebru heeft zich er verder op voorbereid en we zijn er nog een keer samen voor gaan zitten om het een en ander goed op papier te krijgen. Ik heb een inschrijfformulier in elkaar gezet en heb er voldoende gekopieeerd om in de folder te voegen. We zijn toen naar de drukker gegaan en hebben papier met de kleur roze uitgezocht en de indelingen doorgegeven. Na een week of wat konden we de folders ophalen. Ze waren hartstikke leuk en mooi geworden. Verder hebben we een optelsom gemaakt voor de kosten van de cursus. We kwamen uit op 40,00 gulden per persoon. Dit is teruggebracht naar 30,00 gulden. Als ik alles er nog eens vanaf trek, vind ik dat de prijs van 40,00 gulden beter was geweest, omdat we nu geen speling meer hebben en er niets meer over blijft. 40,00 gulden was zeker niet te veel geweest en de mensen hadden dit ook betaald. Ik heb ook de cursussen van mij en Ebru er vanaf getrokken. De kosten waren volgens ons 409,50 gulden. We krijgen nu met 14 kinderen 420,00 gulden. De folders hebben we op een school in de benedenstad uitgedeeld, 90 stuks en op de bibliotheek wat neergelegd en een paar in de Sauna van m'n vader opgehangen. Misschien kunnen we ook nog een persberichtje in de krant plaatsen. De Brug en de Zondagskrant voor de publiciteit. Het is de bedoeling dat iedereen zich voor de gehele cursus inschrijft, omdat we naar een presentatie toewerken en het aantal kinderen willen blijven bevorderen om te komen. Ik denk, dat er altijd kinderen zullen afvallen. 

Tegen de middag hadden Ebru en ik de grote podiumzaal een beetje versierd, met ballonnen en maskers, hoedjes en wat kleding. Ook deden we gekleurde spots aan op t podium en er stond ook een installatie om cassette bandjes en platen te draaien. We waren ook nerveus en nieuwsgiering of er genoeg mensen zouden komen. Misschien komt er niemand. Natuurlijk de ouders ontvangen en een babbeltje maken. We hadden ook een inschrijftafel klaar gezet met inschrijfformulieren, want misschien vergaten ze die wel mee te nemen. Tegen half vier druppelden de eerste kinderen binnen en in een mum van tijd waren het er een stuk of twintig. Sommige ouders betaalden voor de helft of de gehele cursus. Ik maakte een grote kring en ging wat losmaakoefeningen doen. Ik probeerde t snel en kort te houden, omdat ik merkte dat de kinderen het geduld niet hadden om iets rustig af te ronden. Daarna deden we te spel Annemarie Koekoek. Dit begon de mist in te lopen. Iedereen begon door elkaar heen te krioelen. Een paar vd kinderen pakte de maskers en voordat we t wisten, had iedereen een hoedje, neus, masker of een pruik op z,n hoofd. Er waren een paar baldadige jongens bij, die de boel aan te verzieken waren. Er begonnen dingen door de lucht te vliegen en ik begreep, dat we geen controle meer hadden over de groep. Rob, die op de achtergrond mee had zitten kijken, vroeg of hij even in mocht springen. Hij pakte vier jongens uit de groep en zette ze aan de kant op een stoel. De rest vd groep mocht ook op een stoel gaan zitten. Ebru en ik deelde limonade en een snoepje uit. De controle was weer terug. De mooie beelden vd kinderen met de maskers, hoedjes, pruiken en neuzen speelden nog door m' hoofd..... Er kroop een olifantje over de grond met een doek om...Een ander kind had een wit masker op en omdat het kind zo klein was en te masker nogal groot, leek t net n gedrocht. De witte maskers zijn heel mooi maar maken geven t ook n vreemd aanzien. Het donkere kindje begon zich ook op haar gemak te voelen. In te begin was ze zo bang en vond ze t allemaal niet leuk. Ze bleef maar op n stoel zitten kijken, maar na verloop van tijd  deed ze alles even goed mee en begon er plezier in te krijgen. Ze vond t clowns masker leuk. Een kindje voelde zich niet zo lekker, maar na verloop van tijd vond ze t zo leuk, dat ze vergat, dat ze zich niet lekker voelde.

Iedereen zat nu lekker van zijn snoep en limonade te genieten. Wat 'n leuke rij met kinderen. Het zou mooi zijn om met zo'n groep op te starten. Het zou fijn zijn als Rob ook mee blijft doen, hij voelt zich lekker in t theater gebeuren, dan komt hij helemaal los. Ik moet leren om bepaalde kinderen strakker aan te pakken en daar niet bang voor zijn, om de overhand vd groep t krijgen. 

Toen ze uitgesnoept waren, gingen we n dierenspel doen. Dit deden we met z'n drieen en we vulden ieder onze eigen fantasie erbij in. Dit liep goed. We wisselden en speelden wat met 't licht. Eers eendjes zwemmen, brood eten, kijken hoe mooi je wel niet bent. Dan weer  slapen en wakker worden als konijntjes in t bos, n kuiltje graven en eikeltjes en nootjes verbergen voor de winter. Wakker worden als poes die een muis vangt en weer wakker worden als tijger. Met de dieren vond ik t beste gaan vd hele les. Ik bouwde nog wat door met over een hek klimmen en over een spookkasteel de spoken verjagen. Weer slapen en wakker worden als kind. Ik merk wel, dat ik de oefeningen meer uit moet bouwen en er de tijd voor moet nemen. De fantsie door moet laten werken bij mezelf en niet te snel over moet springen op een andere oefening. Ik was dolgelukkig, dat er genoeg animo was voor de cursus. Daarna hebben we de kinderen nog wat te drinken gegeven. Na de les zijn sommige kinderen alleen naar huis gegaan en anderen door hun ouders opgehaald. Ebru ging gelijk weg  en ik heb met Rob nog t een en ander opgeruimd en nagepraat over het gebeuren....

30 Januari hebben we een evaluatie met Rob samen.

30 Januari 1994

Evaluatie Rob, Yvonne en Ebru

Rob: ""Het werkt beter om bij elke speloefeining een duidelljke uitleg te geven. Vanuit een kring te werken en van daaruit een spel te laten beginnen. Meer de tijd en de ruimte er voor te nemen.

Ebru zegt, dat ze ook niet eerder weg had moeten gaan, omdat Yvonne even na had willen praten met Rob en Ebru. De eerste lessen vooral aan spel besteden en na de vakantie naar een presentatie toe werken.Er waren vier jongens bij, die zoch niet ingeschreven hadden. en waarschijnlijk toch mee willen doen. Ebru had de kinderen bij willen draaien, maar ook mij lukte dat niet, omdat ik door ging met t spel. Strenger aanpakken om een groepseenheid te vormen. Yvonne is naar regie in Venlo geweest en heeft Luuk gevraagd een keer te komen kijken. Rob vindt, dat dit niet buiten hem om moet gaan en da dit geen reiskosten moet gaan kosten. Het was  niet de bedoeling van Yvonne om dit buiten Rob om te doen. maar omdat ze te lang met bepaalde dingen bleef zitten, ze er zelf een oplossing voor ging zoeken. Rob zou ook iemand uit Nijmegen kunnen vragen....Het is te verwachten, dat er a.s. vrijdag nog nieuwe aanmeldingen bij komen. Er moet nog een mogelijkheid zijn om je nog in te schrijven. We moeten alle cursisten even opbellen om te kijken of ze definitief mee willen gaan doen en een beter overzicht krijgen. Rob denkt te weten, waarom Yvonne zich zo rot voelt, dit te maken heeft met onzekerheid. Hij zegt, dat ik me daar niet druk over hoef te maken, omdat het tot nu toe allemaal heel goed gaat. Hij wil graag nog een aantal lessen mee doen. Pauzes op tijd in de lessen inlassen. 

Met Ebru een lesopzet voor a.s. Vrijdag gemaakt. Boek voor Rob gekopieerd. Rob heeft grime boek en foto's betaald.

Vrijdag 3 Februari 1994